Een kop-staartbotsing, ook wel bekend als achterop-aanrijding, komt enorm vaak voor in de letselschadepraktijk. Bekend letsel door een dergelijke aanrijding is een whiplash. Dit enorm vaak voorkomende letsel lijkt ook wel het moeilijkst te bewijzen letsel  (zie de letselcategorieën voor een toelichting).

Bij Maet Advocaten hebben wij veel ervaring in het bijstaan van mensen die door een achterop-aanrijding letsel hebben opgelopen. Wij nemen serieus wat u ons over de klachten vertelt, ook als er geen röntgenfoto of MRI is waarmee kan worden bewezen waarom u die pijn en andere klachten heeft.

De meeste mensen herstellen na verloop van tijd van whiplash-achtige klachten en dan kan de zaak met een slotbetaling worden afgerond. Maar niet iedereen krijgt het geluk van een volledig herstel. Wij moeten u dus ook informeren over de lastige aspecten van ‘niet-objectiveerbaar’ letsel, en over het lange traject dat moet worden afgelegd om dergelijke klachten en beperkingen tóch te kunnen bewijzen. Onze tientallen jaren ervaring met dergelijke zaken gebruiken wij om u zo eerlijk mogelijk te informeren over de mogelijkheden, maar ook over de onmogelijkheden.

Bij Maet Advocaten houden we de kosten/batenafweging scherp in het oog en het kan dus gebeuren dat we u in overweging geven de zaak te stoppen.

Aansprakelijke tegenpartij

Bij een kop-staartbotsing is altijd sprake van twee motorrijtuigen. In verreweg de meeste situaties wordt aansprakelijkheid van de achterop-rijder aangenomen, die niet op tijd heeft geremd en/of onvoldoende afstand heeft gehouden en/of onvoldoende oplettend is geweest. In de praktijk wordt de letselschadezaak dan behandeld door de verzekering van de achterop-rijdende auto.

Letselschade door een achterop-aanrijding

Letselschade bestaat uit materiële en immateriële schade. Vergoeding van immateriële schade wordt ook wel smartengeld genoemd. Dat is een vorm van compensatie voor het letsel op zichzelf en de gevolgen die men voelt, maar die niet kunnen worden berekend. Denk bijvoorbeeld aan de pijn en beperkingen, aan het moeten ondergaan van behandelingen en dergelijke. Bij het smartengeld worden tal van aspecten in aanmerking genomen. De ernst van het letsel, de duur van het herstel en de eventuele blijvende gevolgen spelen een belangrijke rol. In zaken over niet-objectiveerbaar letsel kan discussie met de aansprakelijke partij ontstaan over de vraag of de klachten blijvend zijn.

Materiële schade kan bijvoorbeeld bestaan uit medische kosten, de financiële gevolgen op het gebied van werk en inkomen, studievertraging, reiskosten, kosten voor huishoudelijke hulp en nog diverse andere schadeposten die per situatie verschillen.

De hoogte van de schadevergoeding kan in veel zaken in goed overleg met de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij worden vastgesteld. Maar juist in zaken over achterop-aanrijdingen kunnen er blijvende “niet-objectiveerbare” klachten en beperkingen zijn, met grote financiële schade voor de betrokkene. In dat geval kan het nodig zijn een langdurig traject van deskundigenonderzoeken te starten om het letsel toch te kunnen bewijzen.  Bij Maet Advocaten hebben wij de kennis en ervaring om u goed te informeren, zodat u daarover de beslissing kunt nemen die voor u het beste is.

Passagier met letselschade

De passagier die letsel heeft opgelopen door een motorongeluk heeft vaak wel recht op schadevergoeding. Een passagier is meestal niet degene die het ongeval heeft veroorzaakt. Vaak kan de passagier een beroep doen op de verzekering van de motorrijder, en/of op de Schuldloze derdenregeling. De advocaat van Maet Advocaten zal u daarover informeren.